Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 17. desember 2013

Her var det mye tull, synes jeg. Bunnpris sier at de ikke vil være i et system, men de er jo faktisk i et innkjøpssamarbeid med Rema. Så det gir ingen mening her, synes jeg, (for Bunnpris er vel egentlig en del av Rema da, må man vel si, siden de liksom bare selger varer, som de kjøper, av Rema, mener jeg). Dessuten, å sammenligne Coop med Stalin, det synes jeg at blir rart, for i Sovjet så var vel ikke butikkene forbrukereide, de var vel statseide? Når det gjelder, at en aktør får monopol. Det er vel like mye et problem, at vi får to aktører, som kanskje driver med pris-samarbeid, som vi har sett, i andre bransjer, vel. Men jeg synes at konkurransetilsynet her virker usikre, på sin rolle. Hvorfor bruker de så lang tid, på å bestemme seg, om dette? Og hvor er alle diplomøkonomene? Jeg er bare økonom, fra handel og kontor, og har ikke gått på BI

mye tull

http://www.dagbladet.no/2013/12/17/nyheter/okonomi/hegnarno/rema/reitan/30882674/

PS.

Her er mer om prissamarbeid:

mer om prissamarbeid

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10064836

PS 2.

Siden Bunnpris kjøper alle varene sine, fra Rema.

Så får de vel enda færre varelinjer, enn Rema.

(Siden de nok ikke selger Rema sine egne merkevarer, da).

Og Rema har færre varelinjer, enn Rimi, (hvis jeg husker det riktig).

Så Bunnpris, det blir jo som noe kommunistisk, nesten.

(Siden de nevner 'kommunisme', i denne artikkelen, da).

Siden Bunnpris har minst utvalg, i varer, (hvis jeg skulle tippe, ihvertfall), av alle de norske billig-butikk-kjedene, da.

(Noe sånt).

Så det er vanskelig å ta Bunnpris så utrolig seriøst, som er uavhengig aktør, (vil jeg si).

(For det er nemlig ikke Bunnpris.

De er som en del av Rema liksom, (i mange sammenhenger ihvertfall), vil jeg si).

Men de var fine å ha, på søndagene, i Oslo, (husker jeg).

Siden de hadde en 'Brustad-bu', på grensen mellom St. Hanshaugen og Bislett, da.

(Ikke så langt fra der jeg bodde, i Waldemar Thranes gate 5).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Bunnpris har visst egne merkevarer, som blir distribuert, av Rema.

Men da kommer dette med matsikkerheten inn, (som jeg har skrevet om tidligere, på bloggen).

Hvis dette er konkurrenter, hvordan kan de da få sine egne merkevarer distribuert, av Rema?

Vil ikke da 'galninger', på Rema sitt grossistlager, være litt mer sleivete, med pallen med 'Bunnpris' egne merkevarer?

Eller går praten, på Rema sitt lager, i det, at Bunnpris nå egentlig er en underavdeling, av Rema?

Det er vanskelig å vite.

Men det blir vanskelig å ta Bunnpris seriøst ihvertfall, som en uavhengig aktør, i norsk dagligvarehandel, (vil jeg si).

Bunnpris er vel nå liksom 'klovnen', i norsk dagligvarehandel.

Og Ica Norge vil også bli en sånn klovn, hvis de inngår det planlagte samarbeidet, med NorgesGruppen, (vil jeg si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Her kan man se det, at Rema og Bunnpris, omtales som en 'blokk':

bunnpris rema

http://www.handelsbladetfk.no/id/21033

PS 5.

Jeg søkte litt om Konkurransetilsynet, på nettet, tidligere i dag.

Og dette tilsynet, er visst noe Norge har fått, på grunn av EØS-avtalen.

(Hvis jeg forstod det riktig, ihvertfall).

Så de er noe 'EU-greier', da.

(Noe sånt).

Og i England, (hvor jeg bor), så har det de siste årene, vært en litt lignende sak, forresten.

Den spanske banken Santander, har prøvd å kjøpe opp den britiske banken RBS.

Men dette har blitt stoppet, av myndighetene, da.

(Ihvertfall til en viss grad).

Så her i Storbritannia, så fungerer visst konkurransemyndighetene, da.

(Selv om jeg ikke er så oppdatert, når det gjelder den britiske finanssektoren, akkurat.

Men jeg byttet til RBS, som min hovedbank, i England, for noen år siden, da.

Så jeg har ikke kunnet unngå, å fått med meg litt, om dette, da).

Men det hadde kanskje vært interessant, hvis den norske pressen, kunne ha skrevet litt mer, om nøyaktig hva det er, som konkurransetilsynet, skal se på, i denne saken.

Og hvem er det som styrer, i dette tilsynet, liksom?

Og hva mener de norske økonomi-professorene, (ved BI og Handelshøyskolen), om dette tilsynet og denne saken, liksom?

Det skrives mye om 'kjendisene' fra matvarekjedene.

Men burde ikke for eksempel sjefen for Konkurransetilsynet også ha blitt litt mer kjent, liksom?

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Situasjonen i den norske dagligvarehandelen, er forresten rar, for tiden.

(Vil jeg nok si).

Siden at det ikke finnes noen uavhengige grossister.

Alle grossistene, er eiet, av matvarekjedene, (virker det som).

(Selv om det i noen tilfeller, er omvendt.

Nemlig at grossistene eier matvarekjedene.

Som NorgesGruppen jo gjør.

For de var vel opprinnelig en grossist, ved navn JoJo, (aka. Johan Johanson).

Noe sånt).

Så det er derfor at relativt nye kjeder, (som vel ikke har vært en landsdekkende kjede, så 'utrolig' lenge liksom), som Bunnpris, blir seende litt 'klovne-aktige' ut, (vil jeg si).

Siden at det ikke finnes noen store, uavhengige matvare-grossister lenger, (i Norge), da.

Grossist og detaljist-leddet, har vokst sammen, (i Norge), iløpet av de siste tiårene da, (må man vel si).

Så her er det kanskje rom for en ny, stor og uavhengig grossist?

Hva vet jeg.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Nå tenkte jeg mer på dette.

Hva hvis Bunnpris og Rimi, (eller ICA Norge som de egentlig heter), slo seg sammen, (tenker jeg nå).

Istedet for to klovner, så ville vi da fått en fjerde kjempe, i norsk dagligvarebransje.

Bunnpris klarer å drive butikkene, (virker det som).

Og Rimi har et moderne nettverk av grossist-lagre, spredd over hele landet.

Kunne dette ha vært en ide?

Da ville vi fått fire dagligvare-kjemper, i Norge.

(Nemlig Coop, Rema, NorgesGruppen og Rimi/Bunnpris).

Istedet for tre kjemper, (Coop, Rema og NorgesGruppen), og to klovner, (Bunnpris og Rimi/ICA Norge).

Bare noe jeg tenkte på.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter