Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 14. januar 2010

Jeg sendte en ny e-post om adelsbrev osv., til en slektsforsker i Kristiansand




Google Mail - slekten gjedde










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




slekten gjedde











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Thu, Jan 14, 2010 at 8:11 PM




To:
sol cecilie <alandria1@hotmail.com>






Hei,

jeg fikk faktisk to adelsbrev, så der minnet du meg på noe.

Og det er at jeg kan scanne det andre adelsbrevet og, der står det om slottet Dragsholm, som var i Adeler-familiens eie, i Danmark da.


Det skjønte jeg, selv om det var på latin.

Vet du hvem foreldrene til Charlotte von Geldern var da, siden du skriver at du har en gren nedover?

Det hadde vært artig å vite isåfall.


Hvorfor blir du kalt Alandria da, hvis det er lov å spørre?

Bare nysgjerrig.

Men Gjedde er da ihverfall uradel, så de hadde ikke noe adelsbrev.


For jeg har jo sett at det er adelslekter som heter Gris og sånn og, og mye sånt rart, så selv om Gjedde ikke høres fint ut kanskje, så sa min mormor faktisk det, at Gjedde var mye finere enn 'de tyske Løvenskiold og de, som kom nordover senere', husker jeg at min mormor sa på telefonen her fra Liverpool, for et drøyt år siden vel.


Men hun døde i sommer da, så jeg får ikke spurt henne om noe mer dessverre.

Men kjempeartig hvis du hadde visst mer om foreldrene til hun Charlotte von Gelderen, for hun var jo også adelig, fra kurlandsk adel, kunne man lese, i den publikasjonen jeg linket til, i en av de forrige e-postene, så det hadde vært artig å visst mer om det ihvertfall.


Jeg skal prøve å huske å ta bort navn osv., hvis jeg poster mer på blogg, ihvertfall på det jeg ikke har postet enda.

Jeg har også noe fjern slekt i Kristiansand forresten, som muligens heter Humblen, de bodde sånn, at man kjørte forbi Start-banen og opp en bakke, og litt lengre, hvis man skulle kjøre dit fra Kristiansand sentrum.


Men hva det heter der, det husker jeg ikke, jeg var på bryllup der, en helg, da Hillsborough-ulykken var, i 1989, og da bodde vi på hotell Bondeheimen, tror jeg det het.

Nei Norrøna tror jeg hotellet het.


Finnes det hotellet enda tror du, Norrøna?

Siden du er fra Kristiansand, mener jeg.

Hvordan har det seg at du ikke har tilgang til e-post kontoene dine da forresten, er det noen som har låst deg inne, eller noe?


Bare fleiper :)

Mvh.

Erik Ribsskog


2010/1/14 sol cecilie <alandria1@hotmail.com>




Hei



Stilige adelsbrev du har fått, bare synd det står på latinsk.


Charlotte von Geldern var jo gift med Christian Gjedde. Som var
født på Moen og var oberst og commandant.


Vet dessverre ikke om en Simon von Geldern. Er jo mulig at han
er i slekt med Charlotte, bare i en annen gren enn den jeg har nedover.



Tyske Orden ja, ja der har du nok kommet over noe ikke jeg har
fått med meg enda.


Er jo godt mulig hun ble adelig på den måten. Skal jo ikke se
bort i fra det
J



Det er i orden at du blogger om mailene våre, jeg ønsker bare
ikke at du skal ta med navnet mitt.



Mvh


Sol Cecilie XXXXXXXXXXX (Sensurert av johncons-blogg)




From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 14. januar 2010 07:38



To: sol cecilie

Subject: Re: slekten gjedde




Hei,






ja, det er det samme jeg har funnet ut og, at det finnes
forskjellige versjoner, og at det er vanskelig å finne ut hvilken versjon som
er riktig.






I går så fikk jeg et brev fra han Bartholdy, fra Rigsarkivet i Danmark, hvor
han skriver at Gjedde er uradel.







Så kanskje de har ombestemt meg.







Min mormor var niese av baronesse Adeler, og baron-paret
døde barnløse, så hun arvet de, så nå fikk jeg også noen adelsbrev, for baron
Adeler, sendt fra Rigsarkivet i Danmark.







Jeg skal finne linken:











Her skriver de at gjedde _er_ uradel, så da kanskje de lever
enda.







Kanskje min mormors familie var den linjen etter Ove Gjedde,
som noen sier er utdødd?







Også var det den linjen fra Måns etter Charlotte von
Geldern, og en dansk offiser Gedde vel, som er kurlands adel?







Jeg skal ikke si det her sikkert, men min mormor sa også det
at hun var fra Gjedde, som var gammel dansk uradel.






Så jeg får vel nesten høre på min mormor da, selv om hun er død nå, sålenge
ingen kan bevise at det _ikke_ var sånn.







Vi får se.






Jeg leste om en Simon von Gelderen forresten, tror jeg han het, som var
eventyrer og orientaler.






Tror du han kan ha noe forbindelse i familie med Charlotte von Geldern?






Jeg leste at var den Tyske Orden, som kontrollerte mye av Kurland.







Kanskje hun var fra den Tyske Orden, og adelig/ridder på den
måten?







Det kan man vel lure på.







Jeg har en blogg som heter johncons-blogg, hvor jeg skriver
om slektsforsking og alt mulig, så jeg publiserer om vår samtale og, hvis det
er i orden, siden vi jo prater om det som er et tema på bloggen,
slektsforskning osv.







Håper dette er i orden!




Mvh.



Erik Ribsskog









2010/1/13 sol cecilie <alandria1@hotmail.com>




Hei



Jeg har dessverre ikke klart å finne noe
mer informasjon om Charlotte von Geldern enda, har fremdeles mer informasjon
etter min oldefar som var slektsgransker. Så håper på å finne mer i papirene
der. Men det vil jo vise seg.



Så snålt at det er en i rigsarkivet i
Danmark som sier at slekten etter Ove Gjedde er utdødd. Merkelig.


Tror det kan dukke opp mye interessant i
slektstreet etter hvert. Har begynt å samle en del kilder, og fant jo fort ut
at ikke alle sier det samme.



Mvh


Sol Wintersborg




From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 13. januar 2010 11:10






To: sol cecilie

Subject: Re: slekten gjedde








Hei,






ok,
så Charlotte von Geldern er din 7 ganger tipp oldemor ja.






Det var interessant.







Jeg
har lest at hun er fra kurlandsk adel.







Hvis
du har noe informasjon om henne, så hadde det vært artig.







For
Kurland er jo ikke noe land lengre.






Jeg har prøvd å finne far osv., til henne.







Ok,
så du har Christian Gjedde sin slekt bakover ja.







Jeg
trodde han dukket opp fra ingensteder på Måns :)






Men du vet at det er kontroversielt, om den slekten fra Måns, er i slekt med
Ove Gjedde, hvis du ser i det heftet, jeg sendte link til, så sier de det, at
de ikke er i slekt.






Jeg vet ikke hvor mye man kan stole på det, men det er ihvertfall delte
meninger.







En
ved Rigsarkivet i Danmark sa at Ove Gjeddes slekt var utdødd. (Nils Bartholdy,
heter han).







Mer
da.







Jo,
den slekten til Christian Gjedde, de ble generaler i Norge, og bygde blant
annet den kjente infanterikaserna i Fredrikstad, som du helt sikkert visste fra
før men :)







Mvh.



Erik Ribsskog









2010/1/13
sol cecilie <alandria1@hotmail.com>




Grunnen til at jeg ikke bruker hele
navnet mitt i e-posten min, er fordi alle kaller meg alandria. Har e-post
adresser med navnet mitt i, men har ikke tilgang på de her, så da går det lang
tid mellom hver gang jeg får svart.



Charlotte von Geldern er min 7 ganger
tipp oldemor. Så i den slekten finnes det mange som heter Ove Gjedde.


Hun var gift med Christian Gjedde. Det
er hans slekt jeg har en del bakover.



Har ikke fått lagt inn noen som heter
Anders Christensen Gjedde så langt i slektstreet mitt. Men er mulig at det er
en annen gren nedover enn den jeg slekter fra.



For øyeblikket har jeg ikke klart å spore
tilbake til Gjeddeslekten som eide slottet på Jylland enda. Men jeg har ikke
holdt på å lenge, så jeg mangler fremdeles masse informasjon.



Mvh


Sol Wintersborg




From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 13. januar 2010 10:11






To: sol cecilie

Subject: Re: slekten gjedde








Hei,






jeg
vet ikke om hun er i slekt med Ove Gjedde.







Min
mormor mente det.






Men jeg klarer bare å spore det tilbake til Maren Gjeddes far, Anders
Christensen Gjedde vel.







Tror
du at Ove Gjedde er i slekt med den Gjedde-slekten fra øya Måns da, som det
står om i publikasjonen jeg linket til, de som skal være i slekten til
Charlotte von Geldern, fra kurlandsk adel, visstnok, som det står i det heftet.







Søstra
mi heter Charlotte til mellomnavn, så man kan jo nesten spore det sånn da.






Jeg vet ikke hvor ellers det navnet skulle kommet fra.



Men men.







Hvorfor
bruker du ikke navnet ditt i e-post adressen, jeg føler meg litt dum når jeg
skriver med noen som har en sånn litt tullete hotmail-adresse.






Kan du spore slekten din til de Gjedde-ene som eide det slottet Højriis, på
Mors på Jylland?



Den slekten er jeg helt sikker på at jeg er i.






Så spørrs det om det går ann å spore det videre.






Mvh.



Erik Ribsskog






2010/1/13
sol cecilie <alandria1@hotmail.com>




I min slekt er det mange som heter Ove
Gjedde, hvilket årstall levde han du sikter etter?



I linken du sendte meg, stemmer veldig mye
overens med slektstreet mitt.
J



Maren Gjedde, er hun i slekt med Ove
Gjedde, eller blir det en annen gren?



Mvh


Sol Wintersborg




From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 12. januar 2010 22:49






To: sol cecilie

Subject: Re: slekten gjedde








Ok,






hvordan
er du i slekt med de da?







Min
mormor var oldebarn av Maren Gjedde, fra Mors, på Sjælland.






Det finnes en publikasjon, om Gjedde-slekten, som sier at slekten etter Ove
Gjedde er utdødd.






Men min mormor sa på telefon ifjor at det var en fin gammel dansk adelsslekt.






Jeg skal se om jeg finner linken til den publikasjonen, som finnes på nettet.








Her
var den:











Det
står at det finnes flere forskjellige Gjedde-stamtre.






Hvorav et skal være falskt.






Men denne publikasjonen ble trykket under krigen, så jeg vet ikke om man kan
stole på den.



Mvh.



Erik Ribsskog







2010/1/12
sol cecilie <alandria1@hotmail.com>




Er i slekt med Gjedde/Gedde slekten. Så
holder på å lage slektstre, og ville i grunn bare se hva som fantes av
informasjon på nettet.





From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 12. januar 2010 22:38

To: sol cecilie

Subject: Re: slekten gjedde






Hei,






Gjedde-familien
ble vel adelige gjennom Ove Gjedde ihvertfall, fra Skåne.







Hva
kommer det av at du søker om Gjedde-familien.







Mvh.



Erik Ribsskog









2010/1/12
sol cecilie <alandria1@hotmail.com>




Hei


Jeg
søkte litt rundt på nettet og fant din mail ang gjeddeslekten


http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/01/jeg-sendte-en-paminnelse-til_7598.html



det
har seg så at jeg holder på å granske litt på den jeg og.


Du
skriver et spørmål om Gjeddeslekten var adelig?


Vet
at det var noen i Gjeddeslekten som ble adlet, og at det ut i fra dette ble
Rosengjedde, som er det adelige navnet til Gjedde.



Vet
ikke om du fremdeles holder på med slektsforskningen, men om du er villig til å
dele hva du har av informasjon, så kan jeg dele det jeg har.


Sliter
litt når det kommer tilbake på 13-1400 tallet, der er det en del
uoverensstemmelser i kildene mine, men ellers så begynner det sakte men sikkert
å komme seg.



Mvh


Sol
Cecilie Wintersborg













































Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter