Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 16. januar 2010

Det store huset på løkka

Da jeg ringte han grandonkelen min, i Holmsbu, i går, han Idar Sandersen, fra Bergstø.

Da, så sa han, at farfaren min, Øivind, han hadde dratt over fjorden, fra Holmsbu, for å jobbe på Berger.

(Han rodde kanskje over, eller seilte?).

Hvis dem ikke hadde påhengsmotorer da, på 30-tallet.

(Eller kanskje han tok bussen, eller rutebilen, som det vel het da).

Det her var visst rundt 1930 da.

Og farfaren min var vel født i 1912, så han var vel rundt 18 år da.

Og da jobba han for noen som het noe med Andresen, eller noe, med snekkerarbeid, i 'det store huset på løkka'.

(For mora hans, Ingeborg Olsen, (Olsson), fra Svelvik, hadde ei søster, var det vel, som bodde i det huset da).

Kan det ha vært noe med han tremenningen min Øystein Andersen og dem.

For mora hans er jo fra Berger.

Og de har et hus, på nedsia av 'Teskjekjærringa'.

Og dem har brygge der, akkurat som de har på Bergstø, som er rett over fjorden.

Så da jeg kjørte farmora mi, for hu skulle besøke brødrene til farfaren min, en gang, på 80-tallet, mens farfaren min enten var syk, eller nettopp hadde dødd.

Og da trengte jeg bare å kjøre omtrent nesten rett tvers over fjorden, vil jeg si.

Så kanskje dem hadde slekt rett over fjorden der ja, og at det var noe med mora til han Øystein Andersen fra Lørenskog, som er adopertert fra Korea osv.

Det er mulig.

Det var han som var med meg på språkreise til Brighton osv., for han pleide å være i det huset, som kanskje var det 'store huset på løkka', i helger og ferier osv.

Og da hadde vi en felles kamerat, på Berger, Kjetil Holshagen.

Og noen fortalte meg det, at han Øystein var tremenningen min.

Det var vel faren min vel.

Så derfor lot jeg han vanke med Kjetil Holshagen da, hos meg, i Leirfaret, i helger osv., når han var på Bergeråsen.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Så vi får se hva som skjer.

Men nå sier han Øystein, at vi bare hang sammen, til vi var sånn 13-14 år, men det er ikke sant.

For da kjente jeg ikke han Øystein, for da tror jeg ikke han var noe særlig ute på Sand.

Ihvertfall så satt han nok mest inne i det huset på løkka da.

For jeg tror at folk ville ha lagt merke til en koreaner på Bergeråsen, for der var det bare et par adopterte gutter, som ikke var norske, og de var eldre enn Øystein husker jeg, for dem var eldre enn meg og, det var Scott og en annen kar, som gikk i klassen over meg.

Så sånn var det.

Så han Øystein, han kjente jeg fra jeg var sånn 14-15 til jeg var sånn 23 vil jeg si.

Så ikke _fram_ til jeg var 14-15, som Øystein sier nå, på Facebook, men _fra_ jeg var 14-15.

Så Øystein lyver på Facebook, vil jeg si.

Så der er det et eller annet galt, bare for å slå varsko om det.

Og så kutta Øystein meg ut, da jeg var 23, på den tida, som søstra mi flytta inn hos meg, på Ungbo, på Skansen Terrasse, i Oslo, for søstra mi hadde ikke noe sted å bo, hverken på Berger, eller i Oslo vel.

Så jeg lot hu bo på rommet mitt, på Ungbo, (for det var stor stue og kjøkken der, som var fellesareal, beregna på mange personer. Men da hadde de andre fire flytta ut, det året jeg var i militæret. Så fant vi en sofamadrass i en bod, også sov søstra mi på gulvet på mitt rom da, i noen måneder, til hu fikk eget rom, av Ungbo, siden hu kjente meg, som bodde i Oslo, og da hadde 'Oslo-tilknytning'.

Noe jeg husker at søstra mi seinere nekta for, ovenfor ei som het Hildegunn, som også flytta inn på Ungbo, i 1993, da nekta søstra mi for det, at hu hadde pleid å ligge på en madrass på gulvet inne på rommet mitt.

Så da skulle jeg liksom ikke få noe ære da, for å ha hjulpet Pia.

Så hu søstra mi, hu er ikke sånn, at hvis du gjør henne en tjeneste, at hu blir takknemlig for det.

Neida, hu bare later som at det ikke har skjedd.

Så søstra mi er ikke noe sånn raus person, akkurat, eller vennlig.

Neida, hu er bare sånn at hu utnytter meg, som er broren hennes, og derfor har stilt opp, vil jeg si.

Også får jeg aldri noe tilbake, for å ha stilt opp da.

Eller, jeg var hos dem noen julaftener da, i Tromsøgata.

Men da, så kjøpte jeg jo juletre og sånn da, for dem.

Så jeg stilte opp jeg og.

Så jeg må si at søstra mi har utnytta meg, siden jeg har hjulpet hennes, siden jeg er broren hennes.

For hu bare utnytter, og hu er ikke takknemmelig, men er ofte bare ekkel og mistenksom tilbake, vil jeg si.

Og hu har også kommet med stygge trusler, som om hu var ei sånn sjaman heks, eller noe.

Så jeg har bestemt meg for å kutte ut henne, etter nøye overveielser.

Så sånn er det.

Hu er jo snart 40 år nå også, og har mann og barn, så hun burde stå på sine egne bein, istedet for å være avhengig av broren sin, vil jeg si.

Hun har jo en mann fra Etiopia, Negib, og da må han gjøre sånt som å kjøpe juletre da, eller hva de feirer.

Det mener jeg ihvertfall.

Siden de jo er samboere.

Sånn mener jeg at det må bli, ihvertfall.

Så sånn er det).

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter